Når vores kollega, kemiingeniør Thomas Ringtved Bjerring, kommer ud til forskellige virksomheder, oplever han ofte, at der i forbindelse med ordet kemistyring henvises til en mappe ovre i reolen.
I mappen finder han typisk sikkerhedsdatablade af ældre dato samt nogle af de gamle Arbejdspladsbrugsanvisninger (APB’er) – kravet om disse bortfaldt tilbage i 2019.
Men kemistyring er andet end dette – som minimum skal din kemistyring imødekomme de minimumsforpligtigelser, som kommer sammen med dine kemiske produkter.
Så snart der er kemiske produkter på virksomheden, er minimumsforpligtigelserne i forhold til det kemiske arbejdsmiljø de samme. Virksomheden skal:
- have en liste over virksomhedens produkter,
- have sikkerhedsdatablade for de ”farlige” kemikalier, fx rengøringsmidler,
- have udarbejdet kemiske risikovurderinger for de overordnede arbejdsopgaver,
- have instrueret medarbejderne i arbejdet med kemiske produkters udførsel samt
- have gjort sine substitutionsovervejelser.
Bortskaffer I nogle kemiske produkter, fx fordi de ikke længere anvendes på virksomheden, skal I faktisk også gemme de tilhørende sikkerhedsdatablade i 10 år efter sidste anvendelse.
Thomas Bjerring fortæller: ”Udover de til tider støvede mapper med ældre sikkerhedsdatablade ser vi også stadig mange produkter med de gamle orange faremærker. Generelt er det jo fint at gemme, og folk beholder dem jo typisk i den bedste mening, fordi det normalt er godt at spare og rationere. Men det er faktisk ulovligt at have produkter med den gamle orange faremærkning stående – og har været det siden 2017 – i dag er det kun produkter med rød/hvide rombeformede faremærker som er lovlige”.
Det er bl.a. disse minimumsforpligtigelser, som Dansk Kemidatabase er sat i verden for at hjælpe jer med at imødekomme. Det har vores kemistyringssystem og rådgivningskoncept gjort i over 20 år.