Når der er kemiske produkter i virksomheden, skal du sørge for at have en fortegnelse over disse.
Du har måske en gammel liste, som skal ajourføres eller også står du helt uden denne liste og dermed overblikket over jeres kemiske produkter.
Hvis du alligevel skal i gang med enten at udarbejde den eller opdaterer en gammel, så kommer her 3 tips til at få et overblikket over din kemi:
- Kom af med produkter med gammel mærkning
- Hold tingene adskilt (værksted, lager, køkken)
- Få et overblik – hvad bruges produkterne til?
Når du skal i gang med at lave en liste anbefaler vi, at du trækker i sikkerhedsskoene, griber papir og pen, telefon eller tablet og så går i gang med at kigge på hylder, i skuffer og i skabe.
Når vi bag Dansk Kemidatabase går i gang med at registrere kemien for en virksomhed, bruger vi ofte vores telefon eller tablet og fotodokumentere alle produkter (ofte med anvendelsen af modulet, KemReg, som er et ekstra modul i Dansk Kemidatabase). I stedet for at kun at skrive produktnavn og leverandør ned på et stykke papir, så får du samtidig fotodokumentation og et overblik over, hvor mange produkter du har stående med gammel mærkning.
Har du ikke KemReg foreslår vi dig stadig, at tage billeder af produkterne, så du stadig denne dokumentation.
Kom af med produkter med gammel mærkning = orange skal ud!
Afhængigt af hvordan et produkt er klassificeret, vil man ofte kunne se piktogrammer på etiketten.
De ovenstående piktogrammer viser begge, at et produkt er giftigt. Piktogrammet til venstre er det gældende piktogram, der viser at et produkt er giftigt, imens piktogrammet til højre viser den gamle mærkning som udgik tilbage i 2017.
Har du derfor produkter stående med de gamle orange piktogrammer, så er det på tide at komme af med disse produkter! Da mærkningen udgik tilbage i 2017, er der også stor sandsynlighed for at produktets holdbarhed alligevel er overskredet.
Hold tingene adskilt
Hold tingene adskilt – lav fx separate lister for værkstedets og køkkenets kemi. På den måde har du mulighed for at styre, hvad der må være og anvendes på de specifikke arbejdssteder.
Listen skal være tilgængelig for medarbejderne og ved at værkstedets produkter er listet for sig selv, så er det nemmere at se, om noget mangler at bliver registeret (fx ved en årlig kemigennemgang) eller om et produkt ikke er blevet returneret til det rette opbevaringssted. Vi bruger selv KemReg til både kemiregistrering og kemigennemgang.
Få et overblik – hvad bruges produkterne til?
Når du har fået listet dine kemiske produkter og kommet af med produkterne med den gamle mærkning, så kan du skabe dig et overblik over, hvad produkterne anvendes til. Derfor er det også en god ide at have holdt produkterne adskilt – det samme produkt kan stå på flere af virksomhedens arbejdssteder, men blive brugt på mange forskellige måder/til mange forskellige arbejdsopgaver.
Ved at kortlægge produkternes anvendelse, så har du allerede gjort noget af forarbejdet ift. udarbejdelsen af de kemiske risikovurderinger (dette fortæller vi meget mere om i et af de næste nyhedsbreve, som vi sender til dig).
Er der produkter vis anvendelse, der ikke kan gøres rede for – så kan det være anledning til også at komme af med disse.
Hvad så nu?
Der skal altså være en liste over alle farlige kemiske produkter, som forekommer på arbejdspladsen, med henvisning til relevante sikkerhedsdatablade.
Når du har fået overblikket over din kemi, så er det tid til at indhente nye- eller opdatere eksisterende sikkerhedsdatablade.
Dansk Kemidatabase giver et overblik over virksomhedens produkter og opfylder kravet om en fortegnelse/liste over virksomhedens kemikalier.
Denne liste henviser samtidig til sikkerhedsdatablade og kvalitetssikret, letforståeligt, 2-siders instruktionsmateriale tilhørende hvert produkt. Med tilkøbet KemReg lettes arbejdet desuden med at kortlægge og registrere de kemiske produkter i virksomheden.
Læs om H sætninger.