Vores kemi-test er bygget op af 11 overordnede spørgsmål, og formålet med kemi-testen er at give dig et overblik over, om I overholder jeres kemiske minimumsforpligtigelser ift. det kemiske arbejdsmiljø.
Flere af spørgsmålene går på sikkerhedsdatabladene tilknyttet virksomhedens kemiske produkter. 52 % af dem, som har taget vores kemi-test svarer, at sikkerhedsdatabladene er tilgængelige for de ansatte (enten i papirform eller i elektronisk form). 18 % svarer, at virksomhedens ansatte ikke har adgang til sikkerhedsdatabladene og 30 % svarer, at de ikke ved, om sikkerhedsdatabladene er tilgængelige for de ansatte.
Medarbejderne skal have adgang til sikkerhedsdatabladene, og de skal være opdaterede – en tommelfingerregel er, at sikkerhedsdatabladet ikke må være mere end to år gammelt.
Oplysningerne i sikkerhedsdatabladene ligger både til grund for udarbejdelsen af de kemiske risikovurderinger samt instruktionen af medarbejderne, da det er her, man finder oplysninger om produktets farlighed, hvilke førstehjælpsforanstaltninger, man skal bruge i tilfælde af uheld, eller hvad man skal gøre i tilfælde af spild. At 30 % svarer, at de ikke ved, om sikkerhedsdatabladene er tilgængelige, kan skyldes enten manglende eller ikke-fyldestgørende instruktion af medarbejderne. Hvis der er tvivl, så er der plads til forbedring – bevidstgørelse, så alle ved, hvor og hvordan de tilgår relevant materiale.
Dansk Kemidatabase gør det nemt at tilgængeliggøre bl.a. sikkerhedsdatablade, instruktionsmateriale og de kemiske risikovurderinger for virksomhedens medarbejdere.